Monday, April 12, 2010

Nak Sunat!!!!!!!!!

Sunat!!!!!!!?????
hoccay memula kita tgk aper history sunat nie....
Amalan bersunat telah diamalkan oleh manusia sejak beribu tahun dahulu. Orang Islam dan Yahudi mengamalkannya sejak dari dahulu lagi. Orang Kristian pula telah meninggalkan amalan ini sejak dari peringkat yang agak awal. Sekarang ini ramai yang menyedari akan kebaikan amalan berkhatan dan mula mengamalkannya untuk menjaga kebersihan, mencegah penyakit dan sebagai rawatan untuk beberapa jenis penyakit.

Agama Islam mengalakkan amalan bersunat dilakukan pada hari ke 7, ke 40 atau umur 7 tahun. Dari segi perubatan bersunat boleh dilakukan pada bila-bila masa. Pada masa kini ada sesetengah orang berpendapat bahawa bersunat ini patut dilakukan secepat mungkin selepas lahir. Ini akan mengurangkan rasa sakit bayi dan lukanya pun akan sembuh dengan cepat. Ini juga bergantung kepada pengalaman doktor yang menyunatkan kanak-kanak tersebut.

okkk in my case, amsyar is now 4 yrs old.....n amsyar akan disunatlan mengikut cara moden di HUKM...ini adalah disbbkan oleh namer science luper lah...tapi biler anak i kencing,akan ada gelembung di hujung *****....so doc nasihatkan sunat shj....bagi mengelakkan infection

so,ari jumaat nie amsyar akan disunatkan.....insyallah jika dia sihat...doa2 kan lah yer...

1 comment:

aitotyati said...

salam,

semoga amsyar akan selamat sunat (^_^)