Saturday, February 26, 2011

Apa yg paling dijaga/ditakuti semasa berpantang?

salam semua,
Sekarang nie dah masuk 36 hari pnaz berpantang....kalau ikutkan jumlah yg wajib adalah 44 hari kan....tapi ader jugak yg berpantang 100 hari....ikutkan hati memang tak sabar nak 'merdeka' lagi 8 hari. Bolehlah pnaz sambung 'projek' yang tergendala selama ini.....
Semasa dlm tempoh berpantang nie byk benda kena jaga baik dari segi pemakanan,pemakaian, penjagaan badan. ini adalah untuk menjaga kesihatan para ibu yg bersalin agar badan kembali sihat seperti sebelumnya etc. langsing (of coz.....). Memang diakui semasa berpantang nie agak leceh sikit, ialah kena pakai pilis,param (sapu satu badan),pakai stoking,baju berlengan pjg, mandi pun kena 2 hari sekali jer.nie semua adalah untuk mengelakkan angin masuk badan. pnaz paling suka pakai param sebab maser tue jerlah kita nak pakai pun,rasa mcm badan sentiasa panas.
Tapi yg paling leceh ialah bila darah nifas keluar,ermmmmm......rasa tak selesa,maner nak uruskan diri sendiri, anak lagi....bertambah mcm pnaz nie ada anak 2 di atas (amsyar n alya),lasak tak soh ckplah....sib baik maser tue asben cuti 2 minggu...sambung terus ngan cuti Tahun Baru Cina....
lagi satu bende nak kena jaga jahitan kat 'bawah' ......ntahlah yg kali nie punyer jahitan mcm tak beraper cantik sikit...terasa di hujung jahitan kira mcm nak matikan jahitan tue mcm tak kemas...terasa sakit....still sampai ari nie terasa lagi.....pnaz ambil pati ikan haruan tue 6 botol plus mkn Healing Gamat.....cuci ngan detol lagi..... bende nielah paling pnaz takut,ngeri,seram sejuk pun ader....nak gerak kiri kanan pun takut tau.....
pasal makanan plak,memang pnaz mkn lauk 'singgang', ikan plak either ikan parang or ikan tenggiri shj...(heheheh maser nie jerlah nak mkn ikan mahal pun)....for me both fish dikategorikan ikan mahal, just my opinion..goreng ikan bilis +bawang putih+halia.
bengkung memang kena pakai....boleh langsing tau...heheheheh tapi pakai on/off lah.....selang satu ari,iyerlah kena basuh kan.....berurut setakat nie dah 4 kali.....sapu kapur sirih +limau.
tuelah antara pengalaman pnaz dan mungkin jugak yg perlu dilalui oleh para ibu2 yang berpantang selepas bersalin.....ada yang ingin berkongsi pengalaman berpantang?manerlah tahu boleh dipraktikkan utk maser2 akan ' datang'.....heheheheheh...

2 comments:

AiTotYati said...

salam,

aku pun ikut nyilu baca part jahitan tu.

takpe, semua tu berbaloi

kan?

pssst: projek apekah?
:P

feenaz's world said...

hehehe....oooppsss jgn pk kotor yer....(projek).....
yerlah tot, Tuhan dah menrencanakan perjalanan hidup umatnya, di mana Tuhan Maha Mengetahui segala-galanya....:)